maanantai 23. syyskuuta 2013

Viikko lihaa!

Noniin, neiti on nyt järjiltään. Lopullisesti. Jauhelihan ja kanan suuri ystävä, ruokaa rakastava ja ei-kovinkaan-monipuolisesti kokkaava minä olen päättänyt aloittaa lihattoman lokakuun. Juuri näin. En lupaa onnistua, mutta lupaan yrittää. 1.10. eli tasan viikon päästä alkaa kasvissyönti. Aluksi koitan pärjätä ilman punaista lihaa, sekä kanaa. Aion kuitenkin tiukan paikan tullen armahtaa itseäni ja sallia kanan syömisen. Punaista lihaa pyrin välttämään koko kuukauden.

Jos jollain on huippuhyviä reseptejä, joita voisin hyödyntää kasvikuukauteni aikana, jakakaa ne minulle, kiitos! Tai jos joku muu on myös yhtä päästään kajahtanut, ilmottautukoon minulle, niin voimme jakaa tuskamme yhdessä. Tämä on siis minulle oikeasti melko vaikeaa.

Kasviskuukauden vaikeus johtuu siitä, että liha on mielestäni hyvää, olen surkea kokki ja koska uskon elimistöni tarvitsevan lihaa. Minulla ei ole vielä hajuakaan siitä, mitä tulen kuukauden aikana syömään, sillä kokkaustaitoihini (tai makumaailmaani) ei kovin monet kasvisruoat kuulu. Kalaa sallin itseni syödä, koska sitä ei "tuoteta" niinkuin esimerkiksi ammuja tai kanoja. Osaan tehdä uuniseitä, paistaa kalapuikkoja ja hmm... lämmittää pinaattikeittoa. Mutta koska en ajatellut elää kuukauttani kolmella eri ruokalajilla ja leivällä, täytyy ehkä keksiä vielä jotain... Minua myös hieman pelottaa, mitä kroppani tästä ajattelee. Kaksikymmentä vuotta se on tottunut popsimaan lihaa sisäänsä, joten yhtäkkiä kun sitä ei saa, se saattaa olla ihmeissään. Pitää siis alkaa tarkistelemaan internetin ihmeellisestä maailmasta, mitä minun tulisi lihattomana syödä, että saan tarpeeksi niitä kaikkia aineita, joita minun kuuluukin saada. Tai sitten tuhoan sademetsät ja kaakaopuut ja sillälailla ja elän kuukauden suklaalla, joka tuskin sinällään minulle olisi mahdottomuus, mutta jätettäköön testaamatta.

- Suomalainen pisteli poskeensa viime vuonna keskimäärin 78 kiloa lihaa. Sen tuotantoon käytetetään 550 000 litraa vettä. Kuukauden lihattomalla säästyy siten 6,5 kiloa lihaa ja 45 500 litraa vettä. Eikö olisi hienoa kasvattaa yhdessä tuo luku ihan älyttömän suureksi, Docventuresin kaksikko uhmaa.

Siinä teille, uskallatteko yrittää? Minun yritystä kannattaa ainakin seurailla, sillä tulen jakamaan tämän haastekuukauden aikana tuntemani lihanhimot kanssanne. Tällä viikolla aion muuten syödä viimeisen lihapitsan KUUKAUTEEN. Rakastan omatekemää pitsaa, mutta kai siihen on pakko vaihtaa täytteet kuukaudeksi.... Kyynel.

Lokakuun jälkeen uskon olevani edelleen lihansyöjä, mutta mahdollisesti syön sitä vähemmän ja olen keksinyt uusia herkkuruokia. Saapa nähdä. Marraskuussa olisi sitten tarkoitus haastaa itsensä taas kuukaudeksi johonkin... Ideoita? (Alkoholin käytön ja tupakoinnin lopettamista kuukaudeksi ei pidetä ideana, vaan ne unohdetaan sekuntti ehdotuksen jälkeen.)

2 kommenttia:

  1. Osta paketti soijarouhetta. Pahaa ku mikä, mutta muistuttaa etäisesti jauhelihaa. Kokemusta on.
    Sen lisäksi jos broiskuun sorrut, ni jauhelihaa on kanaversiona. Maistuu melkein oikeelle. Ja sitten ruokavinkkeihin. Parsakaalikukkakaali sosekeitto on kova sana. Herkkunamia on myös köyhän rottatuille :D (Kesäkurpitsaa, tomaattia ja perunaa viipaleina ruokakermassa, uuniin tunniks. namnam, sinne voi muuten vääntää sitä soijarouhepaskaa sekaan. me laitetaan jauhelihaa...) Miekin olisin halunnu osallistua, mutkun Ren+ raskaus vielä päälle. ei voi riskeeraa :D Mul on lisääki ruokavinkkei. Laitan Facebökkenissä

    VastaaPoista
  2. Thank god! vaikka soijarouhe ei mua houkuttele, ni pakko on. MUt vihaan kesäkurpitsaa. pitäs ehkä muuttaa äitille kuukaudeks, ni selviäisin, se nimittäin viljeli sitä pihalla ja se tunkee sitä joka_ruokaan ja tyrkyttää mulle. en kyllä sortunu

    VastaaPoista

piristä mua, darling